vinprovning
Datum: 2011-05-12 Klockan: 03:35:29

efter ayers rock resan tog jag flyget till adelaide som är en liten stad nordväst om melbourne. där checkade jag in för 2 nätter på ett jätte mysigt hostel ganska mitten i lill staden, hostel 109
.
.
när jag kom insläpandes på alldeles för mycket packning blev jag bemött av ägaren med ett stort värmande leende. han gav mig turen att få välja rum, så mitt svar var förstås "det bästa tack! ;)" haha så jag fick rum nr. 1 med dubbelsängen för mig själv!! eftersom klockan var kring 18.00 tiden då jag kom frågade jag honom om tips på bra matställen. istället för att svara på min fråga vänder han sig om till en tjej som hänger över receptions disken och säger "katja, kan inte du ta med dig linnea runt stan och göra henne sällskap till middagen? det blir ju roligt, tjejkväll!" haha försvånat svarar hon "ja visst? haha" så en timme senare bar vi oss av mot resturangen - super trevligt!
.
ägaren är så himla gullig, en man på 60 skulle jag tro som driver två hostel tillsammans med sin fru. han börjar alltid dagen tidigare än vad han behöver och jobbar oftast över, bara för att kunna finnas till hjälp för sina hostel-gäster!  han är bäst
.
efter en god middag och alldeles för bra nattsömn for jag dagen efter på en dagstur för vinprovning i barossa valley, som är australiens största vingård!
.
.
blev upphämtad på mitt hostel 8.30 av denna buss fylld med andra vin-sugna passagerare
.
dagens tour-guid var en herre på 60 full i humor, som va ba hur kul som helst!
under hela åkturen, längst vägen berättade han fakta kring adelaide, byggnaderna och historier om platser runtomkring oss. allt de han berättade och sa var alltid med ett undangömt skämt eller sarkasm vilket gjorde dagen så mycket roligare, det är ju så en guid ska vara, kunna bjuda på sig själv! han fick hela bussen att skratta sig full tror ja
.
han berättade tex att lilla adelaide var känd som "kyrkornas stad" eftersom det finns utplacerade överallt, ändå har de dubbelt så mycket pubar och de största vingårdarna, över 200 st. som ingen reagerat på?
guiden - vi är djupt religiösa drickare
.
han berättade även att adelaide hade den första lagliga nudist stranden och en nudist camping med inhängnat område som vi passerade, första dagen de hade öppnat campingen stod en skylt placerad vid ingången "gratis korv sässong" haha hmm.. nice
.
.
stannar för morning tea vid ett mysigt litet fik
.
kort därefter far vi vidare med bussen mot vin-fabriken richmond grove för att se hur vin blir till och smaka på resultatet, mm mm mm!
.
.
.
här i ligger vindruvor i miljoner som mojsar, skalet längst upp är attakerade av lika många flugor som flög omkring... usch? och vilken stank det var!! fruktansvärt
.
.
pressar maskinen, modell 2011
.
.
pressar maskinen 687979 år f.kr ?
.
.
i dessa tunnor ligger vin och lagrar, som är över 100 år gammalt
.
.
efter ett par glas vin var man på bra humör
.
.
meningen är att man ska ta en en klunk vin i munnen, känna smaken och spotta ut i den där baljan.
vilket slöseri, här lämnas ingenting till spillo i min närvaro
.
.
så jag tog beslag på en egen tunna
.
.
alla vin-sorter som fanns att köpa/smaka
.
.
.
utsikt över alla vingårdar
.
på hemvägen var alla väldigt glada av den förtrollande drycken, förutom vissa som var mer sovande? haha
de dyra vinerna smakade orm med de billigare var ju bara hur smarrig som helst, tog med mig listan på vinerna hem!
.
våran guid pratade mycket om sina tidigare exfruar i många sammanhang, tills någon i bussen fråga "men hur många gånger har du egentligen varit gift?"
guiden - 3, de säger ju de, tredje gången gillt! (pause) .. sen så gillar jag bröllops tårta, happy wife, happy life
.
sen passerade vi ett område som var upphittat av tyskarna för många, många år sedan. en av dessa tyskar hette johan, som bodde tillammans där med sin fru och 15 barn, kort därefter dog johan och frun fick klara sig själv med sin stora kull i det här huset;
.
.
en mamma + 15 barn trängdes i det här "huset/trädet" i hela två år?
orden "ingenting är omöjligt" har nu fått en större innebörd för mig, galet
snacka om tuff brud
.
efter en jätte rolig dag med goda viner, trevligt sällskap och en suddig bussresa hem, gjorde att jag somna himla gott den kvällen, vin är bra magiskt va? ;p zZzZzzZ

Kommentarer
Postat av: Margaretha

Spännande. idag är det fredag den 13 och linnea har namnsdag, så grattis.

2011-05-13 @ 18:09:11
Postat av: hhellström

Hej! du verkar ha det underbart och med go vinet också ;d vi måste ses när du kommer hem, saknar dig :D kram

2011-05-14 @ 14:32:09

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0