.. fortsättning
Datum: 2011-05-19 Klockan: 15:46:16

fredag 6/5. dag 3
denna morgon fick vi en ovanlig uppväckning, hassies (ägaren av gården) hundar skäller på högsta volym vid sju-tiden bakom varje dörr, precis som de har blivit tillagda av sin matte att göra. väckar-klocka på vildmarksvis, trevligt med lite omväxling från den klassiska sony ericssons pip-signal som för en kort stund ger en tinitus? .. torterande ljud
.
till frukost serveras nygräddade pannkakor med sylt, sirap eller honung, sockersött och ännu mera sött? jag höll mig då till det jag är van vid; pannkakor med sylt! som på svenskt vis, som det ska vara!
.
mätt som en plätt med jordgubbssylt, for vi med tour-bussen till stranden där vi skulle få en kurs i surfing! (bland det roligaste som finns). vi blir uppmött av en omänskligt atraherande kille i sina bästa år som svar på min dröm skulle vara våran surfings lärare för dagen!!! ibland är man i himmlen
.
.
fick en bra genomgång om risker och säkerhet i vattnet, sen fick vi prova på teknik-övningar med brädan på stranden, om hur vi skulle paddla, hoppa upp från liggande till stående och hitta balansen till att styra sig framåt. man måste hinna tänka igenom mycket inom väldigt kort tid med andra ord, för tappar du fokus på någonting under försöket att surfa så trillar du i med ett plask. 10 minuter senare var vi klar med teori-lektionen och trippa ner mot havet
.
.
så fort tårna bryter vattenytan sprids en kall ilning längs hela ryggraden som får mig att rysa till, vatten-temperatuen måste vara minst 30 - ... iaf kändes det så. att jag är svensk och dessutom äkta norrlänning förändrar ingenting att jag fryser jämt, vilket alla tycker är mer än oförståeligt? jag vet att det är skumt, men det är så det är, bara att o-gilla läget.
.
när nu de båda bortdomnade fötterna var övertäckt med vatten upp till knäna, var det lika bra att gå fullt ut att doppa hela sig, vilket jag gjorde utan protest. (jag hade ju som tur var en vinter våtdräckt på mig som höll mig varm hehe, utan den skulle jag få kramp och sjunka som en sten ... hua.)
.
ju längre ut i havet jag gick, dessto högre steg vattenytan upp mot bröstet och surfing-brädan följde troget efter mig fastbunden i min högra fot. nu var det bara att vänta på "den rätta vågen" och utföra övningarna vi precis hade lärt oss, vilket var lättare sagt än gjort. vågen kommer, jag hoppar upp på brädan och börja padda med vilda arm rörelser, känner vågen tar tag i brädan, försöker hitta balansen, hoppar upp på knä, tappar balansen lika fort och kvaddar med ett högljutt magplask,.. det var den vågen ...
.
.
av två timmars repetioner av att försöka surfa med stil (utan att ramla) lyckades jag faktiskt stå hela två gånger!! kanske svårt att föreställa sig men det är helt sant, mycket berodde nog på min snygge surfings instruktör, ben! som kom till undersättning mer än en gång för att hjälpa en stackars okunnig svensk på bena, han tillomed bytte fler samtalsämnen med mig än sin bäste vän brevid, det är så lycko mig ibland!
.
ber om ursäkt sverige att jag redovisar oss som balanslösa mag-plaskare, men vad gör man inte för att få lite extra hjälp av en halvnaken tvättbräde kille i gyllenbrun kropp med uppsatt hår och bländande leende - lördagsgodis, och han är inte den första godbiten i min godispåse, jag ser dem överallt hela tiden, de é dom lördag hela veckan!
.
.
färdig med magplasken simmar vi i land och går upp till bussen för att byta om, men pucko till linnea har ju glömt sina ombyteskläder på campingen ... roligt, så jag får lov att diskret hitta på en snabb lösning innan jag skulle bli upptäckt. problemet var bara att man inte fick byta om inne i bussen, och det fanns inga omklädningsrum mitt ute i det vilda ... hur gör man då?
.
.
Ben, surfingskillen ville dessutom ha tillbaka alla våtdräkter för att kunna packa ihop allting igen, så jag skyndade mig att dra av mig våtrdäkten + bikinin, drog på mig min gamla jumper och slängde handduken kring bena. när jag tassar fram till ben för att överlämna våtdräkten tappar handduken fästet kring mina höfter och glider av!!!! panikslaget greppar jag tag om den och slänger skräckslaget ögonen på honom, såg han?!?!?! snälla säg nej! ... vet inte hur man ska tolka att han flina, tog emot dräkten och önskade mig en toppen resa ... varför ska allt hända mig?
.
skamset trippade jag tillbaka och drog på mig det enda som fanns tillgängligt för tillfället... mina pyjamasbyxor?... ja vad ska man säga, när jag är för ivrig för vad dagen har att erbjuda blir jag alltid sådär himlarns glömsk, och då händer det här, det är även vanligt i sverige. ett linnea syndrom, ett guldfisk-minne ..
.
.
aja, irriterad över att vara "glömska jag" far vi iväg med bussen för att äta en snabb lunch - kycklingburgare med rödbetor i? galet fel men faktiskt överaskande gott?
.
sen väntade den roligaste aktiviteten på hela resan, vi skulle fara och simma med sjölejon och delfiner, mitt livs dröm skulle äntligen förverkligas!! så på med en ny våtdräkt, snorkel och en laddad vattenkamera i min hand var jag nu redo för det kommande äventyret. vi färdades ungefär 10 miuter med båt för att leta igen delfinernas lekplats, och tillslut ser vi 4 små ryggfenor från delfinerna som stack upp över ytan några meter från oss, och kvickt hoppar vi i en efter en.
.
.
vattnet var nästan bedövande men det var det värt, för känslan av att det jag såg omkring mig går inte att beskriva. att simma sida vid sida kring vilda delfiner som leker bara decimeter från din kropp, som simmar runt, över och under dig, kikar nyfiket vad du är för en fisk och rusar iväg lekfullt när du försöker att klappa dem, det är grymt snabba. vissa var även täckta av ärr och trasiga fenor från tidigare stider. men gosh så vackra djur
.
efter lekstunden med delfinerna tog vi båten vidare til sjölejonens sovrum, som de kallades för. det var en klippa/strand full med fåglar, tjocka sälar och sjölejon som slappade i solen. när vi närmade oss stranden ökade vi farten med båten så att stora vågor bakom oss bildades, och plötsligt ser vi tre sjölejon dyka upp som surfar på mage genom vågorna, haha så himla söta! de hoppade glatt kring oss och simmade nära båten för att undersöka vilka filurer vi var.
.
.
så fort vi hoppade i blev vi genast en i sjölejonens tafatt-lek, "ta mig om du kan" som var huuuur kul som helst! vi simmade under, runt och upp och ner, bubbla i snorkeln och skaka med huvudet; sjölejonen kopierade oss i allt, de simmade så nära att jag nära fick en puss! jag klappa en på stjärtfenan, vilken softis. dessa djur var nästan roligare än delfinerna, de hade så roliga blickar att ge dig och nyfikenheten gick inte att undgå, sjukt söta. men de är dock utrotningshotade ...
.
efter alldeles för lång tid i vattnet började kylan ge mig huvudvärk och vatten kröp in i öronen, vi simmade tillbaka till båten med hackande tänder och en kamera full med bilder från undervatten-livet. vi tar på oss varmare kläder och blir serverade med varm milo (varm choklad) och en kaka, passa ju som pricken över i;et. (kändes lite som en typisk fika efter man har åkt skrana en kall vinterdag, mysigt) till det passade vi på att fota alla fåglar och knubb-sälar som solade på stranden. därefter återvände vi tillbaka till bussen, och vidare till lägret
.
.
duschen, värmen var mer än efterlängtad! ren och så fräsch man kan bli var det nu dags för nibbles (inte nipples!) som alla försöker prenta in i mitt huvud, vilket gör att jag varje gång måste repetera i huvudet "säg inte nipples, säg inte nipples!" innan jag säger det högt, för att inte säga fel. haha vi har haft väldigt kul åt det där. nibbles är iaf som kexbricka som vi i sverige normalt äter EFTER middagen vid speciella helgdagar kanske? men här äter du det FÖRE middagen lite vilken dag som helst. jätte lusigt men så är det.
.
.
därefter var det spel som gällde, vi spelade kort = shithead och jungle speed som var galet kul,  glenda (den äldre damen) var också med i matchen i shithead, hon spelade bort alla sina högsta kort på en gång (vilken man inte bör göra). men med hennes vanliga tur tog hon såklart hem vinsten och höll på att skratta ihjäl sig av vad hon än la för kort på bordet, hon skratta när andra fick ta upp straff högen och hon skratta när någon förlorade. hahah ja hon är bra rolig
.
.
lagomt trötta och fnittriga spelade vi kvällen lång, blev bjuden på hemmagjord äppelkaka (mindre god, ingenting kan jämföras med sveriges gosaker) men trevligt hade vi
.
sen var var det zZzZzzZzz ..

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0