.. fortfarande fortsättning (dag 4)
Datum: 2011-05-22 Klockan: 15:26:37

vaknar till låten "get up, stand up" av bob marley som dånar på högsta volym ur högtalarna just utanför vårat sovrum.
men istället för att bli sådär grinig att måsta kliva upp så tidigt på dygnet och lämna det varma täcket, som jag för det mesta brukar bli, började jag (fortfarande med slutna ögon) nynna med och gunga huvudet i takt. man blev som glad
.
en kort stund därefter var vi alla uppe på fötter och sjöng med i den avslappnande reggae musiken, härlig start på dagen. det blev frukost med musli, mjölk och mackor till det, sen var vi tvugna att packa ihop alla våra saker, diska och städa undan inom 60 miniter då bussarna skulle vara startklara för ytterligare massa mil längs vägarna. nu skulle vi även passa på att säga hejdå till halva gänget som skulle vidare till perth, vilket kändes jätte tråkigt. jag, clara & rose var de enda från vårat grupp som skulle tillbaka till adelaide med den nya gruppen (som vi mötte på denna gård). tur jag hade rose och clara, för den nya gruppen var riktig tråkig, förutom en tjej från norge som va ba go.
.
.
så efter ett sorgligt hejdå-kram-kalas packar vi in oss i den nya bussen som skulle köra loopen längst kusten tillbaka till vars vi började resan.
vi började dagen med att surfa på samma strand som dagen innan. men vädret var mulet, rått och kallt, vatten temperaturen var isande och vinden blåste som peeling i ansiktet.. så jag valde att stå över denna gång, plus att jag även såg att det inte var snygg-Ben som var instruktör (istället var det en man på 50+) kände jag med gott samvete att jag inte gick miste om någonting.
.
.
rose valde också att stå över surfingen, så vi roade oss med fotogrfering på stranden, med instruktörens hund som sällskap, det var roligt
.
.
.
.
90 minuter senare kommer det ett huttrande gäng upp ur vattnet, nedkylda som isbitar och hackar tänder. gosch jag frös bara jag såg på dem, glad att jag höll mig till stranden. det är ju vinter här i australien nu som kan jämnföras med en typiskt svensk höst.
.
lunch - torra wraps med skinka och sallad ... som alla dag
.
sen begav vi oss till koalaparken där vi skulle campa de två kommande nätterna, det var ett område som sköttes om av en äldre dam med namn Betty. hon kom och presenterade sig, hälsade oss välkomna och börja berätta historier om hennes släkt ursprung? haha ja, kanske inte det mest intressanta historier jag har hört men hon var jätte söt. kan tänka mig hon blir såhär glad och ivrig varje gång hon får chansen att samtala med människor istället för djuren för omväxlingsskull, hon bor liksom mitt ute i ingenstans stackarn. men hon verka älska det
.
.
påminner mig om den otecknade alice i underlandet
.
på detta campingområde fanns det vilda koaler i alla träd tror jag, det kryllade av dem överallt, fanns även gott om kängrusar och emus som virrade runt omkring oss. medans våran nya guid dave gjorde upp eld och började med middagen gick vi andra på vilddjursjakt i skogen. jag och rose hittade en gammal stig som ledde längre in bland träden som vi nyfiket satte kurs mot. ju längre in vi kom började vi reagera på hur tyst det var runt oss, ingenting hördes, jätte läskigt. vi började fantisera om alla djur som spionerade på oss och kanske skulle attakera? jag mena vad gör vi om en dum emu kommer flaxande mot oss? de kan ju inte ens gå baklänes - de fattar inte hur man gör? haha så vi vände tillbaka
.
.
vi mötte upp resten av gruppen och höll oss kring dem hela tiden, för säkerhetsskull. vi fann koalor i varje trädtopp som drogat kikade obrytt ner på oss medan vi fotografera och pratade med dem. de ser exakt ut dom gamla trötta farbröder. riktigt roliga varelser. men man fick dock passa sig från att pasera under koalorna, så man inte fick en bajslosrt i facet, det ba regna från dem ibland. ojoj
.
.
kolla surpuppan haha
.
vi hitta också ett jätte gammalt, övergivet läskigt hus i skogen, mitt ute i ingenstans? liksom vem får iden att bygga ett hus där? på dörren stod en skylt "welcome, please step in" hhohoho spoooky! så vi tacka och klev in. huset var möblerat som om det bodde någon där, fast 100 år tillbaka i tiden. gulligt men det stank verkligen där inne och var riktigt kusligt.
.
.
.
ser ut som ett sago-träd från en bamse tidning, haha men läskigare. dessa träd var placerade kring det gamla huset ..
.
vi återvände till brasan med kameran full av koalabilder, satte oss vid elden och blev serverade tacos. mm mm mm. resterande tid satt vi bara och snackade kvällen lång, riktigt skönt sen var det dags för swag + sovsäcken igen, men denna kväll var så mycket varmare än den första vi hade i adeliade.. den vill jag gärna förtränga.

Kommentarer

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0