... dag 5
Datum: 2011-05-25 Klockan: 03:22:41

vaknar kl. 7, glad att jag fått sova hela natten utan att frysa, wehoo! nu kände jag mig verkligen utvildad vilket behövdes för dagens kommande aktiviteter. hälften av gruppen var redan borta då vi vaknade, de skulle ta chansen att dyka med hajar vilket jag också gärna ville prova men när jag fick höra vad det skulle kosta, avstod jag direkt. (över 3000 kr) plus att det inte är någon garanti att man får se dem, kändes alldeles för dyrt.
.
jag och de tre andra som var kvar fick istället städa upp efter alla och göra oss i ordning. vi skulle börja dagen med att besöka en farm med en massa djur, vilket jag såg fram emot. älskar djur
.
.
på farmen fanns det massa goa kängrusar, haha men den här filuren liknar mer en älg?
.
.
när vi kom till farmen fick vi alla var sin papperspåse med frön i för att kunna mata djuren på gården. alla satte kurs mot kängru hagen där man också fick gå in och klappa dem, det var jätte tama. jag vet inte hur länge jag spenderade tid inne hos mina kängru vänner. aaw så söta
.
.
gosa lite med en joey, gosh vad jag ville behålla honom.
den här lille busen var för de mesta inne i mammans pung? haha såg jätte konstigt ut när han ba dök ner och försvann? fatta inte hur han rymdes, men det gjorde han. och ibland chilla han ba med bena hängande utanför haha rolig.
.
.
och inne i kängru hagen, i hörnet långt borta, stod ett ensamt litet stackars lamm ... aaaaw, han hade gjort illa ena benet så han haltade... lillvännen, så ensam och han darrade. jag tror jag satt med honom en halvtimme, och han kom fram och pussa på en hela tiden, glad att någon brydde sig om honom. älsklings lamme
.
svårt att slita sig från lammet, gick vi tillslut till fågelburen för att mata papegojor och underlater. faktiskt himla kul, vi skulle se hur många fåglar vi kunde hålla i som mest. tror jag kom upp i 8 st plus 2 på huvudet ;p haha
.
.
hehe cameltoe
.
.
sen fick jag gladeligen se en livs levande wombat - ett typiskt australiensk djur som bara existerar i detta land. de är ca 1 meter lång och kan väga upp till 30 kg. de är ett nttdjur och lever i gropar i marken
.
de fanns gott om djur på det här stället, kameler, getter/får, dingos, buffalos, kakaduor, strutsar, emus (favorit fågeln haha) osv. så inte hade vi tråkigt inte.
.
förmiddagen bara rusade iväg så det var redan dags för lunch och sedan åka vidare .. trist att skiljas från de underbara gossedjuren.
.
men lunchen blev ännu mer trist, för våran guid hade visst glömt bort att tina upp de frysta brödet så vi åt, is-bröd med oaptitlig skinka .... ursch, jag fick ont i magen. menmen nästa stopp var hamnen där vi skulle hoppa på båten för att kika på en tonfisk odling ute till havs?
.
.
båt-turen tog 15 minuter, och under den tiden fick vi se en typ av reklamfilm för tonfiskodlingen, haha jag höll allvarligt talat på att skratta ihjäl mig. de berättade om hur farligt det var att jobba med att fånga tonfisk, hur länge man var tvungen att vara ute till havs och vilket modigt team de hade som gjorde detta, team tuna! hahah kaxigt
.
när vi kommer fram och kliver av båten får jag nästan en chock! jag som alltid har trott att tonfiskar är små som sillar, hade visst väldigt fel, de var ju gigantiska en-meters-monster!??! urschhhhh, och vi skulle simma med dem, aldrig i livet!!! det bara krylla av dem överallt, de va riktigt snabba och hoppade och hade sig, jätte äckliga!
.
.
tonfisk-guidens små söner var också med på resan + en till kille på 14 år (snart 15, haha viktigt) som jobbade där. de gav oss var sin tång med småsill att mata tonfiskarna med, fort var det gjort, de ba högg vilt efter tången.
över våra huvuden kryllade det även av högljudda fiskmåsar som atakerade fisken så fort de fick chansen, de tyckten guidens minsta son var mycket roligare, så han kastade upp mat till fåglarna istället.
.
eftre många upprepanden av "nejnejnej, jag vågar inte" och "okej jag hoppar i", tog jag beslutet att faktiskt hoppa i eftersom alla andra skulle göra det, plus att 14 åringen lovade hoppa i om jag gjorde det. guu va han försökte ställa in sig hahhah ojoj. de kändes så pinsamt, den andra gruppen kunde iaf skryta om att ha simmat med hajar, men att skryta om att ha simmat med tonfiskar? ... nja pinsamt töntigt
.
.
paniken att monstrena skulle bita mig i tårna ökade för varje simtag, ursch så nära de simmade en. jag va så himla rädd att jag greppa tag om robie under hela simturen. min rädsla blev ju förstås underhållande för alla andra, minsta sonen kastade små fisk mitt framför mig, 14 åringen nöp mig i fötterna och drog upp dragkedjan på min våtdräkt så den fylldes med vatten och robie tvär kittlades för att skrämmas ... vilka schyssta kompisar man har... dummingar
.
men jag lyckades komma därifrån med alla tår hela i behåll, men vi puttade i 14 åringen i vattnet så fort han kom upp bara för att ge igen he he he. robie la även en sill på claras huvud när hon snorkla i hopp om att en fisk skulle hoppa upp på henne, snällt? haha herreguu. och på de kom en fiskmås och bajsa på hennes huvud.. kul
.
glad att det var över bytte vi om och fick smaka på rå tonfisk (som sushi) de va ba mm mm mm!
slutligen åker vi tillbaka till lägret, tar en dusch och inväntar den andra halvan av gruppen (som dök med hajar), för att försäkra oss om att de inte blivit hajmat ... medans vi väntar fixar vi med middag, ved och tar lite fler bilder på koalor. en av dem klättrade faktiskt ner och jag fick snudda lite av hans rygg, han var helt obrydd men jag var ändå lite rädd han skulle bita mig, så jag lät han passera vidare. deras läten är för övrigt väldigt roligt, de låter precis som en grymtande gris blandat med gorilla, haha jätte lustigt och irriterande på natten ..
.
.
när vi gick ut i skogen fick vi alltid höra "watch out for the drop bear". det är tydligen en koala liknande björn fast läskigare som hoppar ner från träden och biter av dig huvudet? en mördar björn. haha någon mixhistoria folk har kommit på för att hålla barnen, (backpackers i vårt fall) borta från mörka skogen. så titta inte upp nästa gång du nattvandrar i skogen för de kanske blir ditt sista ögonblick ...
jaha vad har vi lärt oss av detta då?.. inte mycket alls haha

Kommentarer
Postat av: Sandra

Vilket härligt känguruporträtt! haha, SÖT! Du får se så mycket spännande djur :) Världsvana bruden! Kram!

2011-05-25 @ 16:56:50
URL: http://sandwallra.blogg.se/

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0