6 dagars tripp
Datum: 2011-05-15 Klockan: 05:23:56

riinngggg*
min varma dröm avbryts hastigt utav väckarklockan som är inställd på 5.30 ...
ungefär samtidigt börjar den smygande huvudvärken tränga sig på från de få timmar jag fick av nattsömnen .. aj
men genast mådde jag bättre när medvetandet hamna i sin rätta position igen och jag kom att tänka på att det var fredag den 4 maj, alltså den dag då min 6 dagars tripp från adelaide skulle börja, inom fem minuter var jag redan påklädd och klar!
.
.
kl. 6.40 blev jag upphämtad av den här äventyrsbussen utanför mitt hostel, från och med då började min resa
.
då jag packat in min ryggsäck klev jag på bussen och hälsade på min kommande veckas resekamrater, vi var totalt en grupp på tio personer och vi fick var sitt häfte med information, säkerhet- och medecin papper att börja fylla i innan vi kunde rulla iväg. när det var gjort körde vi iväg och stannade vi inte förens 2 timmar senare för en kort frukost break i en liten gullig stad.
jag fick väldigt bra kontakt med två tjejer på en gång som jag i stort sett var med hela den dagen, jätte kul!
.
då alla återvände till bussen körde vi ytterligare i tre timmar innan det var stopp för toapause + lunch
.
.
här är glada gänget från huddik, eller vare australien? härlig grupp
killen i mitten, som gör tummen upp, i grön tröja är våran guid - simon, han är bäst
.
.
det mysiga med camping är att man gör allting tillsammans, dukar upp, hackar sallad och diskar. man är en enda stor familj! här gör vi i ordning wholemeal, ost, skinka, sallad och majonäs-wraps!
.
sen mera buss i två timmar, stannar kring en plats som heter alligatorgorge som är ett jätte fint ställe, där vi gjorde en timmes vandring
.
.
naturen har format en sten trappa
efter vi var klar gjorde vi ett stopp för inhandling av glass/godis vilket kändes behövande under den långa resan.
.
till sist brummade iväg till lägret kl. 16.30 där vi såg vilda små mini kängrus överallt omkring oss, fantastiskt
.
.
det ser nästan ut som en tvättbjörn när man tittar på svansen, den här rasen är ovanlig och finns bara på vissa platser i landet. vi fick en timmes freetime, att göra vad vi ville så jag, glenda (en från gruppen) och hennes man brian tog en utforskar runda kring området.
.
.
när vi tagit mer än 511 bilder på allt som fanns omkring oss återvänder vi nöjda tillbaka till lägerplatsen där våran guid simon har startat brasan och lagt potatis i folie runtom kolen, bakad potatis på vildmarksvis! han är nämligen kock!! lyx camping av rang
.
.
här har vi honom i egen hög person, tummen upp!
han lagade bakad potatis, chilicorncarne och tortilla wraps, oh det var beautiful!
så med trevligt sällskap satt vi kring brasan, solen kröp sig sakta ner för dagen och stjärnorna tog över platsen på himlen. den varma luften utbyttes nu till en kylig kvällsbris som bet tag i hela mig... det var den kallaste natten på länge.
.
klädd i tre lager av kläder, tjocksockar och vintermössa låg jag inlindad i min sovsäck i swagen. jag borde inte frysa, men jag hackade tänder timmarna i sträck, tiden stod stilla, kroppen värkte av kylan och jag kunde inte sova. tårarna var inte långt borta då alla sov utom jag, ensamheten blev mer påtaglig och jag låg och fantisera om att det snart skulle bli morgon, enda tills solen äntligen började visa sig lång där borta i mörkret - mer än efterlängtat, morgonen var fortfarande fuktig och rivande men jag hade överlevt isnatten
.
dag 2
kl. 6.00 hör jag till min glädje att brians (den äldre mannen i gruppen) mobil-alarm ringa, det var nu dags för alla att vakna. bortsett från jag själv som varit vaken i stort sett hela natten, som det känes iaf.
de stunder jag lyckades hamna i det stadiet att man tror man sover men i sitt undermetvetna vet att man är vaken, drömde/tänkte jag att de vilda kängruarna omkring oss skulle komma och hoppa på mitt huvud, vilket gjorde att jag reflexmässigt låg i en skyddande ställning med händerna för huvudet natten igenom, bevakande. ... obekvämt? OJA
.
frukost stod som nr. 1 på schemat, te, mjölk & flingor, som alla andra dagar. sen klä på sig, borsta tänder och försöka rulla ihop swagen (som var på tok för tjock) var inte lätt, men efter några mindre vackra spottande ord och sparkar på den osammarbetsvilliga "sovsäcks-fodralet" gick det, och mitt humör steg genast upp tre nivåer, i did it
.
samlad i bilen satt vi, simon vrider om bilnyckeln .... ingenitng händer, han provar igen .... händer fortfarande ingenting, han ger sig inte och provar en gång till .... nix, bussen är död (jag var visst inte den ende som frös, till och med bussen fick stopp-frossa)
första tanken; vi är fast ute i ingenstans utan teckning redan på dag 2, resan har inte ens hunnit börja ... men så blev det gulleligen inte! för vi passagerare hoppade ut, och putta bilen fram och tillbaka, fram och tillbaka och dåå brrooouuummmm* bussen var återupplivad, hurra!
.
med sömnbrist, nackspärr och träsmak i rumpan körde vi ytterligare många mil, vi passerde en plats vars de har spelat in en film med namn wolf creek, som är en skräckfilm basserad på sanna historier från australien - en psykopat som mördar backpackers osv, har inte sett filmen än men tror heller inte att jag vågar det. en av händelserna skedde på riktigt i alice sping, stället jag nyss var och utforskade ... läskigt
.
time för toastopp, i närheten av toaletterna finns även australiens största galah-fågel i trä
.
.
galah är även ett aussie word för idiot, kan ju va bra att veta ifall man får det smeknamnet någon dag, är alltså ingen komplimang haha
vi passade också på att handla och svänga förbi på drink bottleshop (liten gatu-dryck-shop) för att inköpa alkohol för de kommande kvällarna för de som kände för det. här är det inte som hemma då vi bara har ETT systembolaget där vi kan inhandla alkohol, här kan du köpa det på varuhuset om du vill.
.
börjar närma sig lunch; blev skinkmackor med sallad (igen)
senare stannar vi till vid havet, känslan att kunna sträcka på benen var ovanligt härligt, därefter blev det en 45 minuters promenad längst vattnet där vi kunde se en flock av vilda delfiner leka i det blå djupa havet
.
.
så lekfull, så fria, så levande
.
.
.
pussa aldrig en krabba i ett hopp om att förvandla honom till en surfing-prins ... för smärtsamt
.
tillbaks till bussen, kör lite längre och stannar till vid en trevlig plats vid havet, kallad talia caves. det är som en pool formad grotta just innanför havet, med lila nyans i stenarna - pretty cool
.
.
.
.
vi klättrade ner i den tomma poolen med hjälp av det här läskiga trädet till stege. väl nere kom vi fram till det här;
.
.
en grotta som ledde ut till havet, vi följde vägen
.
.
.
nästa stopp var vid en vit sandyna för att prova på sandboarding (snowboard fast på sand, eller pingvinstilen att ligga på mage). tyvärr fick man inte ha någon kamera med sig pga att man lätt kunde tappa bort eller förstöra den, och simon ville inte ta några risker.
.
det är så typiskt, just den kvällen var det så obeskrivligt vackert, solnedgången över den vita öken-liknande platsen, himlen var rosa med skiftande gula nyanser, vars var min kamera just då?!? ....
.
iaf, gick vi upp på en jättehög sandkulle som var så brant att du inte såg hela vägen ner, DÄR skulle vi förstås köra sandboarding! galet!!
jag hamnade i en "nejnejnej jag vågar" inte reaktion som inte gick att övervinna, så fort jag försökte kasta mig ut för branten var den där rackarns osynliga hindret där som stoppade mig, jag försökte gång på gång men det gick bara inte, jag blev en chicken, en fegis.
.
alla andra i gruppen åkte en efter en, snart var det bara jag kvar som inte hade gjort det tills simon säger "linnea om du inte åker kommer ingen att prata med dig ikväll, välj själv" ... tack för pressen, nu känns det ju mycket bättre haha jag bad till högre makter att ge mig mod, men det jag fick till gensvar var simons röst igen "linnea, vill du att jag ska åka med dig?" haha har man inget egen tapperhet kan man ju alltid låna andras, så jag lånade simons. han satte sig bakom mig på brädan och iväg for vi i 110 km/h, om inte mer ?!!! mina ben fladdra över huvudet de få sekunder det tog att ta sig ner haha men gosh så kul det var, igen igen igen
.
att springa tillbaka till de andra på sandkullen var dock ett fyspass på högsta grad, goodness me! men väl uppe vaxade jag brädan, tog ett djupt andetag, la mig på mage på brädan och kana ner för branten igen! jag gjorde det, helt själv denna gång!!! wehoo, för det fick jag vågen och alla pratade med mig igen, happy!
.
.
skratt, hög musik och tjatter fyllde bussen med gung påväg hem mot vår nya campingplats, alla glada och nöjda efter det roliga avslutet på dagen som de vilt pratades om. men mitt i allt det roliga avbryts vi plötsligt ett BAANGG* och alla studsar till.
simon tar första orden "shit, nu ligger jag risigt till!!", stannar bussen och springer ut ... nyfiken och förvirrad som alla var, kikade vi ut för att se vad vi hade krockat med. 15 meter från bussen drar simon ett stort djur i svansen, släpar den mot vägkanten och springer tillbaka till oss utan att säga ett ord. vi hade kört på en känguru ...
men det höll inte glenda (den äldre damen på resan) med om, hon var fast besluten om att det var ett får.
.
eh, låter inte så troligt. för det första lever inte får vilda här, för det andra har väl inte får en lång svans? som vi såg simon drog i för att fösa unan djuret från vägen.. men det spelade ingen roll vad vi andra sa, glenda gav sig verkligen inte. hela kvällen tjatade hon om att det var ett får.
.
det är så dö irriterande när du vet att du verkligen har rätt, inte hon. aja vi lät henne tro att det var ett får för att få tyst på tanta.
.
framme på hassies (killen som äger företaget vi gör trippen med) gård, där vi skulle sova under två nätter. och till min glädje inomhus, alltså = värme !! vi var uppdelade i olika rum men en annan grupp som också gjorde samma tripp.
.
.
sen middag; korv, lamm, biff, sallad och potatis
därefter spelade vi lite spel, satt vid brasan och prata om rymden, döden och meningen med livet, det är så intressant att få höra vad alla tror på, hur olika man kan tänka och hur man kan få nya perspektiv på tankarna!
klockan börja ticka mot sen kväll, så sista aktiviteten för dagen var nattvandring för att se alla djur som bara är vaken på natten. vi körde 40 min i bilen i hopp om att se några wombats, possums eller andra roliga djur. det enda vi lyckades se var två harar, vilket var synd eftersom jag aldrig har sett en wombat förut
.
.
.
men jag fick nöja mig med att se wombatsens hus, en grop i marken.
glenda och hennes man brian som är väldigt gla i vin hade nog tagit något glas för mycket den kvällen och sov av och till under hela bilturen, tills glenda plötsligt säger (helt osammanhängande med tanke på att vi andra pratade om nattdjuren) "eller det kanske var en labrador vi körde på idag?"
.
hahahha så tjurskallig som hon hade varit hela dagen om att det var ett får, men nu kunde det tänkas vara en labrador också, vars är likheten? hon är så rolig
.
fortsättning följer ..

Kommentarer
Postat av: Louise

hahah du är så rolig du me krabba i snoken :P :P gahh vilket enormt stort äventyr du har fått vara me om =)



kram

2011-05-17 @ 12:58:40

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0