lite häng med petra
Datum: 2011-06-04 Klockan: 03:51:50

under de 12 dagar petra stannade hos mig, gjorde vi allt från;
.
walking with dinosaurs
.
.
det var en super häftig show med uppbyggda dinousarier i deras orginalstorlekar (alltså gigantiska) som man fick se vandra, rör sig och göra olika läten - de såg livs levande ut!
.
.
killen i mitten var berättare under hela showen, han är kanske 1.80 cm lång, så ni ser ju hur stor dessa monster verkligen var, den där mindre dinosaurien är bara en T-rex unge.
det var så bra gjort att det kändes som om dinosaurierna hade återupplivas på riktigt, eller att man reste miljoner bak i tiden för att hälsa på dem?
.
.
dessa långhalsar är bara bäbisar? de kunde inte bygga en vuxen model för den skulle inte rymmas i arenan, men han berättade att en vuxen kunde bli mellan 22-30 meter lång, (3 lång bussar efter varandra) varav halsen var 11-15 meter (nästan halva längden).
allt var så coolt gjort, musiken, scenografiken, varelserna. jag fattar inte hur de fick de att se så verkligt levande ut. tillomed alla rörelser såg äkta ut, hur de gick, hur de blinkade, hur de tuggade, ja allt. till och med huden såg riktig ut?
.
.
under showen sprang killen runt och gömde sig hit och dit för att inte bli uppäten. han breättade fakta kring alla sorter och hur mycket historia man kunde finna från det man kunde hitta idag som fotspår, avföring, skelett osv.
.
alla de här dinosourierna på scenen styrs av datateknik, och varje kroppsdel styr av en speciell person, tex. någon styr enbart svansen, en annan styr envart ögonen, en tredje styr bara benen osv. as coolt!
.
.
under showen kom det alla möjliga olika dinosaurie-sorter, vissa av dem attakerade varandra och det var riktigt fränt när en av dem vann och åt upp den andra? haha otrligt bra gjort
.
önskar denna show kunde komma till sverige men de kommer den inte göra tyvärr, vet många som skulle älska den..
.
directors suite cinema - lyxbio med andra ord!
efter vi hade köpt biljetten blev vi upphämtad av en uppklädd kostym-nisse som tog med oss till ett jätte lyxigt rum med en bar placerad i mitten, vi får var sin meny och satt oss ner för att bestämma vad vi vill bli serverade.
då vi hade bestämt oss kom kostym-killen tillbaka, skrev upp våran order och frågade vilken tid vi ville ha maten - i början eller i mitten av filmen, och undrade hur ofta de skulle komma in med dryck osv.
.
.
därefter följer han med och visar oss till våra platser i salongen, stolarna var gigantiska liknande massagestolar med ett lysande bord som avskilde platserna emellan oss- på bordet fanns två knappar, en service och en cansel knapp. killen förklarade att ifall vi skulle vilja något under filmen var det bara att tryck på knappen så kom dom snabbare än sagt, lyx! stolarna gick att fälla ner till sängliggande, och fotstödet kom upp. och det bästa av allt var att vi fick var sin jätte mysig filt. (jag fryser annars alltid på bio) men inte denna gång! lovely
.
maten kom in, den var hemlagad och supergood! lyxlyx! tillomed vattenglaset var tillpiffat med is och sugrör!
åh jag längtar tills sf får iden att bygga salonger som dessa där hemma.. om den dagen ens kommer att komma? jag ska lägga min röst
.
.
vi var även på bean bag cinema, där vi blev utskälld av en väldigt arg man från kina.. hahahha jag dör
så här gick det till; jag och petra gick till våran sackosäck, slog oss ner och gjorde oss bekväm. salongen fylldes sanbbt upp, och in kommer ett äldre par från kina som går irriterat förbi våra väskor framför våra fötter och schasar iväg det nykära, pussande paret brevid oss.
.
utan att förklara viftar han irriterat iväg dem och säger "away away" de nykära paret såg ut som två fågelholkar och fattade ingenting vad han menade, de var ju deras platser? men då reagerade petra och sa "oh sorry, i think this is your bean bag".  han tittade snabbt upp mot perta och slutade med att vifta på paret och kom istället fram till oss och veva med armen "away away" hahahah och som vanligt kan ju jag inte hålla mig för skrat, så jag börja förstås tok skratta, det gick inte att sluta!!! åh så pinsamt, petra höll ju på dog.
.
plus att det tog ett tag att förflytta oss till våran rätta bean bag, för vi hade ju packat av oss allt vi bar på runt omkring oss, men ack så han stressade en, och suckade, och stampade och viftade. fast vi bad om ursäkt tio gånger sa han bara obrytt "jajaja away away" . hahah normalt?
av att tolka hans frus ansiktsuttryck ville hon bara sjunka genom jorden stackarn...  hahah alltså det är för roligt.
.
.
filmen vi såg förresten var den seriöst sjukaste film jag sett? någon typ av fantasy porr? jag höll på dö.
se aldrig your highness, helt sinnessjuk
.
farmen
.
vi tog en utflykt med bilen till en park 15 minuter från vars jag bor, där de har massa djur bla. kängrusar. jag ville att petra skulle få se en live, jag mena man kan ju inte fara till australien utan att ha sett en känguru?
det var en jättekul dag vi hade med hanna. vi åkte en traktor-runda längs kängrumassan och fotade som aldrig förr, det var kängrusar överallt.
.
men hanna blev mer fäst vid marsvinen.. vi satt säkert med dem i 1 timme, hon ville inte därifrån haha
så när vi kom hem önskade hon sig en i födelsedags present ... vilket helen blev mindre nöjd över haha sorry!
.
pannkaks resturangen
.
.
en resturang som endast serverar pannkakor med alla möjliga smaker och tillbehör, hur smarrigt som helst!! haha men jag tänkte inte på att de är inte är lika tunna som i sverige, så vi beställde lite för mycket ... dom är som amerikanska pannkakor tjocka... men de var faktiskt goda. vi beställde en med glass och jordubbar, en med nötter och friterad banan och en med choklad he he he, pricka av hela kostcirkeln där tror ja
.
.
man satt som i en tåghytt kändes det som, jätte mysigt och populärt ställe
.
.
hämta take away från munnen.. han ba spotta ut pannkakor
.
akvariumet
.
vi var på melbournes akvarium, där de simmade alla möjliga fiskar i väggarna där man passerade, riktigt coolt. man kunde gå under tunnlar av glas och se hajar, färgglada fiskar och stora äckliga stingrockor som slickade glaset bara några cm ifrån en... urachhh (det var en sådan som dödade krokodil jägaren) tänkte bara informera om det.
.
.
fick se otroligt många olika fisk sorter av alla slag, färgglada-färglösa, stora-små, vackra-fula, giftiga-inte giftiga? men av alla nya fiskar jag fick se var hammarhajen min favorit, hur cool är dom inte?! stenhård!
däremot var den såkallad sågfisken den fulaste varelse jag sett!
.
.
men kolla på han? stackars ful-krake. han simmar då verkligen vars näsan peka
.
.
de finaste fiskare var clowfiskarna (nemo) och doris fiskarna, jätte små och söta
.
shopping
.
och vi shoppade varje dag i alla dygnets timmar tror jag, så nu är man pank som en snuslus haha med he e de värt
tack för att du kom petra =)) puss på dig


Kommentarer
Postat av: petra

det här var nog den bästa resan jag gjort i hela mitt liv. så himla fantastiskt och underbart! ja allt var perfekt, till och med vädret ;) haha jag vill komma tillbax till dej vännen.



och till alla er som inet varit i australien..... åk dit! ni kommer inte ångra er

2011-06-05 @ 17:03:30

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0