vinterlov
Datum: 2011-07-11 Klockan: 16:01:16

pga tidsbrist och lathet tar vi det här väldigt snabbt och slarvigt, sorry

kortfattat om veckans aktiviteter;
söndag;
var jag och pappa jesper på victoria market - bästa marknaden ever och handla lit, innan vi skulle bege oss hemåt stannar han till vid en väskshop, kikar på en väska och kliar sig fundersamt på hakan. kort därefter höjer han blicken mot kvinnan som jobbar där och säger "jag vill köpa den här". han betalar, tar upp väskan och ger den till mig "här, varsågod! du får den här handbagage-väskan av oss! som en avskedspresent"
dom är ba bäst!
.
vi kör hem, packar in barnen i bilen och möter upp kusinen casandra på northland för att se kung fu panda II på 3D bio. den var mykcet bättre än vad jag trodde, jag fällde tillomed tårar lite här och där som jag alltid gör i sorgliga scener (tecknat eller otecknat spelar ingen roll, är det sorgligt, grinar jag)
.
därefter for vi hem, busa lit, åt en god middag (som vanligt) och casandra sov över hos oss.
.
måndag;
jakobs vinterlov tog sin början, så jag, barnen och kusinen for till bundoora park för att se på lite djur. (samma farm som jag och petra besökte då hon var här)
vi hade lunch picknick, lekte i lekparken och for sedan hem och fortsatte leka i deras nybyggda koja som jesper snickrat upp i ett träd.
efter middagen, kom kusin nr.2 (casandras lillasyster samanta) för att ha movienight med oss. jag var barnvakt medans föräldrarna var ute och åt på resturang för att fira kusinernas mammas födelsedag! ... puuh vilket träningspass att ta hand om 4 alldeles för aktiva ungar på en och samma gång... respekt till alla flerbarns mammor!
.
tisdag;
hanna på daycare, så det var en linnea-jakob dag.
vi tog tillfället att fara till sciense work (som är liknande fysik/energi-huset i klabböle, för ni som varit där. detta var dock tio gånger större). väl framme stod vi i kö i ca. 40 minuter bara att försöka komma in.. men då vi äntligen var inne fick man prova på hur olika ting fungerar, hur man kan mixtra med naturlagarna och göra flera olika tester. jätte kul men på tok för mycket folk ... alla har ju lov nu
.
onsdag;
en till linnea-jakob dag. vi for och kikade på IMAX bio och såg en dinosaurie film/dokumentär på 40 min, riktigt bra. efter det for vi till museumet och kikade på massa dinosaurie skelett, australiens djur/insekter, fakta kring melbournes historia och en riktig egyptisk mumie! (vilket man egentligen var tvungen att betala 190 kr extra för att se, men med mitt kända värdelösa lokalsinne gick vi ju förståss vilse på väg till toan och hamnade i thutan kanons grav? och där hittade vi honom, mumien! - haha as fräsigt! när vi lix var där nere tänkte jag att det var lika bra att passa på att kikat runt ordentligt innan vi tillslut smög upp försiktigt igen och låsades som om ingenitng hade hänt haha. ibland kan det tydligen vara bra utan lokalsinne ;) )
.
därefter for vi till öronläkaren och fixade mima öron med en slags dammsugare? himla lustiga verktyg läkaren använde. men nu är öronen mina som ny igen! wehoo det tackar vi för
.
torsdag;
jakob hade en kompis på besök, retstickan max! de lekte, bråkade, lekte, bråkade, lekte osv .. det va som om man tryckte på en on-off knapp iprincip hela dagen haha
vi for till leklandet clowning around, som är precis som leos lekland - och yes, det var kulit
.
fredag;
for vi till scooter park och hade picknik, och busa busa busa
.
lördag;
dagen började ju himla fint, jag blir väckt alldeles för tidigt för att vara en lördag, går en promenad, halkar på löven och stukar foten rejält ... roligt såhär 3 dagar innan man ska hem ... vad vill livet mig? jag börjar nästan tro att kroppen börjar bli inställd på att fara tillbaka till sverige och har därför skvallrat till oturen som nu sakta smyger sig tillbaka .. jag vill beskriva känslan med fyra ord; PAIN ... jag kan inte gå
.
efter promenaden for vi till ett zoo med bara australienska djur, hur kul som helst. (bortsett från den bultande klumpfoten ...) fick till min glädje se ett nytt djur jag aldrig tidigare sett, en tasmanian devil! det roliga var att jag hade föreställt mig det djuret stor som en råtta - jag hade visst väldigt fel.. den var lika stor som en grävling !!! gigantisk råtta. under dagen såg vi en reptil show med ödlor och ormar. och som avslut på dagen såg vi en rå häftig fågelshow med örnar, papegojor och falkar - hur coola som helst! och fick dessutom en lektion om att kasta en boomurang! det ni!
jag haltade mig fram genom dagen, kom hem, la mig på soffan och vilade foten i högläge... sen började foten svälla som en bulle ... toppen. så medans familjen roade sig med gomiddag hos några goa vänner låg jag hemma, helt ensammen i soffan och såg på Ps. i love you ... jag tror jag dränkte hela filten med krokodil tårar, urschh så sorglig
.
söndag;
hade vi dans show med barnen i garaget.
blev sedan bjuden på vietnameisk lunch - jam cham, som betyder "te". funkar som så att man sätter sig till bords och i ett konstant tempo kommer olika matvagnar med nylagade olika små rätter man får välja mellan som de därefter serverar en direkt. på bordet ligger en nota/meny med alla rätter som finns tillgänglig, så för varje maträtt man väljer från vagnarna, ringar servetriserna in maträtten/summan och går vidare. och när man är mätt och belåten summerar de allt man har ätit för. snabbt, smidigt, enkelt och super gott!
det är som buffé fast här kommer maten serverat till dig, och du väljer säljv vad du vill äta och betlala för.
.
på kvällen hade vi en avskedsmiddag, avskedstal och grinkalas ... urschh. att måsta säga farväl är bland det värsta jag vet.
jakob grinade, kramade om mig så hårt och länge att jag fick tjippa efter luft för att kunna andas ... och hela tiden upprepade han "don't go!!!!. who's gonna play ninja with me now? please don't gooo"
han grinade i timmar, och det gjorde jag med ... urschh det gör så ont i mig att måsta lämna dem ... jag mena, de är en en del av mig nu, mitt liv... känns precis som om jag överger jakob... det här är värre än att göra slut
.
innan han går gråtande till sängen, vänder han sig om, tittar på mig och snyftar fram
- i love you!
och jag får ett nytt grin-anfall

Kommentarer
Postat av: annkristin

Välkommen hem från ditt stora äventyr :)

Kram! Annkristin

2011-07-13 @ 10:32:12

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0