madame butterfly
Datum: 2011-04-28 Klockan: 16:13:48

igår kl. 19.30 satt jag på stol nummer 7 i självaste opera huset och väntade ivrigt på att min livs första ballet föreställning skulle börja, nämligen madame butterfly.
när jag for upp för alla dessa trappor till biljettluckan och hämtar ut min biljett får jag även ett (ingen aning vad det heter på dans språket) slags informations papper som berättar historien vad baletten handlade om, vad dansen betyder (just eftersom att de inte pratar någonting under showen, de använder sig bara av kroppssråket och musiken).
berättelsen var uppdelad i tre akter med en 20 minuters pause emellan.
.
.
aldrig har jag upplevt att en dans levererar så mycket mer än bara en dans
musiken, historien, känslorna, scenografin och de mjuka tygdlösa rörelserna, åh så vackert.
.
akt I
storryn handlade om en man från den amerikanska millitären som ska gifta sig med en 15 årig flicka (butterfly) på ett japaskt vis. folket runtomkring varnar den amerikanske mannen att inte såra hennes känslor vilket han inte bryr sig om. släktingar anländer till bröllopet förutom butterflys fader som med en dolk begick självmord för länge sedan. butterfly övergår i smyg till sin makes religion, men när hennes släktingar får reda på att hon övergivit hennes fars tro, kastar de en förbannlse över henne och lämnar festen.
.
akt II
butterfly har inte hört någonting från hennes make på tre år men hon väntar fortfarande på att hans ska återvända. en vän till butterfly har fått ett handskrivet brev av maken som säger att han har gift om sig med en ny kvinna och att de båda är påväg till japan. vännen hade inte hjärta att tala om saningen och får därför inte fram sitt ärende. just då vill en rik gammal prins i landet vill gifta sig med butterfly men hon skcikar bara iväg honom i hopp om att hennes make snart ska komma tillbaka. butterfly har även en son maken inte vet existerar, som vännen lovar att medela honom.
de hör en båt komma mot hamnen och hon pryder rummet med blommer, maken är så efterlängtad
.
akt III
in kommer maken med sin nya fru, de vill förmå butterfly att lämna ifrån sig pojken till dem. maken inser sitt svek och går därifrån för att slippa konfronteras med butterfly. när butterfly kommer in i rummet och ser en, för henne en främmande kvinna stå där, förstår hon snart sammanhanget och går med på att avstå från sitt barn på villkor att maken kommer och hämtar honom. hon tar avsked av sonen och ensam i rummet tar butterfly fram sin faders dolk. för henne återstår ingenting annat än döden.
.
.
så sorgligt, men ändå så vackert. känslan var främmande för mig
riktigt duktiga dansare med en fantastisk scenografi och musiken var fantastisk, musikerna satt under scenen och spelade beautifuuuul
.
skådespelare har alltid varit för mig ett lockande yrke, att få avspegla någon annans liv, få vara påhittad, få vara i någon annans skor, bara för en kort tid. åh vad jag är avundsjuk på skådespelare
.
idag har jag även varit på världens största IMAX bio i sydney, mäktig känsla kan jag lova och aldrig har jag sett en sådan stor bioduk i hela mitt liv!! AWESOME

Kommentarer
Postat av: Mamma

Det verkar ju helt fantastiskt det du du har varit med om.Jag vill också.Kram

2011-05-04 @ 23:46:32

Kommentera inlägget:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0